Hvad kan vi arbejde med?
Supervision giver dig mulighed for at blive klogere på de vigtige spørgsmål og udfordringer fra jobbet. Det kan f.eks. dreje sig om
- Borgerkontakt/kundekontakt/pårørende kontakt
- Håndtering af etiske dilemmaer og følelsesmæssige krav
- Samarbejdet og kommunikationen.
- Trivsel
- Implementering af faglige metoder og tilgange
Metode
Vi arbejder med forskellige typer dialog, refleksion og feedback, som kan inspirere dig til løsninger på aktuelle spørgsmål, og give ny generel indsigt for alle deltagere. Vi sætter sammen rammen med et sæt spilleregler.
En gruppestørrelse på 6-8 personer er optimal for os men andet er også muligt. Det taler vi om.
Varighed vil ofte være 2 timer, skal der lidt teoretiske oplæg ind er 3 timer mere hensigtsmæssigt.
Supervision kan godt foregå på tværs af forskellige faggrupper. Men hvad der er hensigtsmæssigt i det enkelte tilfælde er forskelligt og noget vi har en dialog om inden start og sammensætning af hold.
Supervision støtter arbejdsfællesskabet og samarbejdet og forståelse for forskelligheder.
Dagens emner aftales i fællesskab. Enten ved at prioritere emnerne i starten af hver session, eller ved at en koordinator forhører sig blandt deltagerne i ugen op til supervisionen, og på det grundlag prioriterer 2 – 3 emner.
I supervisionen har alle deltagere en aktiv rolle. Hvis du ikke har en sag på, vil du typisk indgå i ”reflekterende team” eller, hvor du, sammen med resten af gruppen stiller dine tanker, ideer og erfaringer til rådighed for fokuspersonen. Yderligere vil det oftest være lærerigt for alle at deltage, idet der i forlængelse af den enkelte sag vil være en drøftelse i gruppen om sagens mere almene karakter, og øvrige kollegaer ofte kan nikke genkendende til casen.
Du bestemmer selv hvor meget du vil åbne dig. Supervision er jo ikke terapi. Det handler om dine arbejdsopgaver og de udfordringer, du oplever. Nogle gange drejer det sig om, hvordan du bliver påvirket af opgaven, og der kan selvfølgelig komme ting på spil, som drejer sig om personlige værdier, etik og følelser. Vi kan ikke komme uden om, at dette spiller ind, når vi arbejder med menneskers udvikling og trivsel. Supervisor er opmærksom på, at åbenheden i gruppen er afstemt med den tillid der er. Tillid, tryghed og åbenhed vokser oftest gennem flere supervisioner.